söndag 24 februari 2013

Söndag

Första svaret på benmärgsprovet har kommit, och det var fullt med celler och helt rent! Alltså inga leukemiska celler.
Så nu väntar vi bara på att det andra provet oxå ska bekräfta det!
Eftersom jag haft en sån aggressiv leukemi så har de bestämt att jag ska ha en lägre dos på medicineringen än andra patienter, och så ska jag få avsluta behandlingen (sandemun) innan de brukar oxå. Bara för att donatorcellerna ska få bli så starka de bara kan, och förhoppningsvis hålla borta de felande cellerna när de kommer tillbaka!!
Jag hoppas verkligen att de här cellerna, som nu är en del av min egen kropp, lyckas med sitt jobb. Att de puttar ut mitt kassa immunsystem, min usla benmärg som inte klarade av att hålla mig frisk.
Det ska bli spännande att få höra provsvaren efter tremånaders kontrollen, och se hur mkt av donatorns celler som tagit över, om det ens finns kvar några av mina egna/gamla celler?
Jag tror inte de. Så slut som min benmärg var, att det tog 7-8 veckor innan benmärgen hämtade sig efter första behandlingen är inte normalt. Det brukar vanligtvis ta 2-3 veckor som högst.

Iaf så är det inte över nu bara för att vi fått ett bra svar på benmärgsprovet. Det är en lång väg kvar!
Minst ett år kommer jag att äta medicin som håller nere immunförsvaret så det nya får en chans att ettablera sig.
Jag kommer oxå att få cellgifter intraartikulärt i åtminstone ett år, alltså Insprutat i ryggmärgsvätskan. Tillsammans med LP och benmärgsprov, och detta kommer göras varje månad.
Så det + att det är prover på måndagar här i Östersund och på torsdagar i Umeå, gör att det blir ett jäkla flängande fram och tillbaka.
Jag frågade Cecilia (min läkare) hur länge det kommer vara så här täta provtagningar och läkarundersökningar, då svarade hon "så länge jag tycker det", med ett litet flin.
Så ja, vi får väl se när vi kan få börja glesa ut det lite.


Vi är fortfarande hemma iaf, magen är bättre och det verkar inte som det va nåt GVH. Skönt!

Nu är jag bara sååååå jävla uttråkad och nere!
Dagarna flyter lixom ihop och allt blir som en enda tråkig gröt..

Skulle behöva lite kärlek.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar