söndag 6 januari 2013

Söndag

Sen i onsdags är vi tillbaka i Umeå, och i torsdags startades den inledande cellgiftsbehandlingen inför transplantationen den tionde.

De startade med Fludarabin, som håller på till på tisdag.
Natten till igår började jag med Busulfan (tabletter, 37st) och eftersom de kan ge kramper så får jag oxå Stesolid tillsammans med det var sjätte timme. Och inatt får jag sista dosen av det.
Stesoliden startade jag med ett dygn före och avslutar ett dygn efter Busulfanen.
På måndag, imorgon alltså. Så börjar jag med ATG som är en antikroppsbehandling, och tillsammans med det får jag Betapred och Tavegyl, både före och efter. Och det får jag till på torsdag.

Sen är det transplantation..
Allupurinol
Antiemetika
Vätsketerapi
Stamcellsinfusion
Antimikrobiell profylax
GVHD-profylax.

De valde den "snällare" av de två cellgiftsbehandlingar som man ger innan transplantation, för de är rädd att de har ihjäl mig med behandlingen annars.
För nu ska de ju ta död på min benmärg.
De pressar kroppen mer än de gjort tidigare, och eftersom jag blev så sjuk på den förra behandlingen och det tog sån tid för benmärgen att hämta sig så valde de att göra så här.
Annars väljer dom i stortsett alltid den andra behandlingen.
Men som den ansvariga läkaren sa så är det lite av en chansning. Risken finns att om de ger den mer aggressiva varianten, så dör jag. Och risken med den "mildare" är att de kanske inte får bort alla leukemiska celler, att några överlever och att det kommer tillbaka efter transplantationen.
Fan vad jobbigt det är med alla val, frågor, fakta, känslor och all sån skit!

Nu är det på gång iaf, och det är imorgon det jobbiga börjar på allvar.
Inför ATGn imorgon kommer jag ha övervakning då det alltid ger biverkningar.
Så då kommer jag ha en sköterska som sitter inne hos mig. Det känns jobbigt.

Mamma, kom hit NU! Jag vill ha dig här!!
Jag är rädd..


Kian föll ur vagnen idag oxå, huvet rätt i golvet..
Vilken usel mamma jag känner mig som. Ryckte nästan ur CVKn när jag kastade mig efter honom, och lyckades ändå inte fånga honom.
Förlåt hjärtat!!! ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar